بلۏچی
امزا بکن اِت

درخواست پیگرد قانونی آیسان اسلامی

10126%
۱۰٬۱۲۶ دزنام
۱۰٬۰۰۰ سئوَب
می تو ایران اَرزی ءِ بندات کتگ

نیست اِنت بلۏچی

 ۶ شهریور ۱۴۰۳

اخیرا یک مرد اینفلوئنسر ایرانی مستقر در آمریکا، به نام آیسان اسلامی، از پلتفرم صفحه اینستاگرام خود برای خشونت و نفرت‌پراکنی علیه یک زن ایرانی اینفلوئنسر ساکن دبی، به نام سیمین پورمهر، استفاده کرده است. گفته‌های آیسان اسلامی، ریشه‌های عمیق زن‌ستیزی، مرد/پدرسالاری و مردانگی  سمی، در بخش‌هایی از جامعه ایرانی را به‌خوبی نشان می‌دهد. درخواست او برای اینکه مردان خانواده سیمین پورمهر، او را "کنترل" کنند یا حتی به خشونت علیه او متوسل شوند، به‌وضوح، ارتباط درهم‌تنیده و خطرناک آزارهای آنلاین، خشونت جنسیتی، و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی که به انسان‌زدایی از زنان و افراد ترنس* می‌انجامد دیده میشود. این ستیزها و خشونت‌ها زمانی تشدید می‌شوند که رفتار زنان و افراد ترنس* و کوییر با هنجارهای مرد/پدرسالارانه، سیس‌هترونورماتیو و قیم مآبانه جامعه و خانواده مطابقت نداشته باشد.

این شرایط نه تنها حق آزادی جنسی زنان، افراد ترنس* و کوییر را سلب می‌کند، بلکه به این باور می‌افزاید که بدن آنها، تحت سلطه و مالکیت مردان خانواده است که باید کنترل یا مجازات زنان، افراد ترنس* و کوییر را بخشی از  وظایف ، اختیارات و نقش‌های جنسیتی خود بدانند. ابژه انگاری جنسی زنان، افراد ترنس* و کوییر بستر مناسبی برای به بند کشیدن بدن و جنسیت آنها فراهم می‌کند و در طی این فرآیند قتل، خشونت و ستیز علیه این افراد در ابعاد اجتماعی عادی‌سازی می‌شود.  این باور که بدن زنان، افراد ترنس* و کوییر را کالایی مصرفی برای کنترل و بهره برداری دیگران می‌پندارد، به‌طور مستقیم آزادی جنسی این افراد  را محدود می‌کند، و آنها را از داشتن حق انتخاب و کنترل بر بدن، لذت، جنسیت، تمایل و گرایش‌های جنسی و عاطفی‌شان محروم می‌سازد. 

آیسان اسلامی تنها یک فرد نیست، بلکه نماینده و یادآور مردانگی هژمونیک و فرهنگ خطرناکی است که اغلب با خشونت و ستیز علیه زنان، افراد ترنس* و کوییر آغاز می‌شود و به زن کُشی، transfemicide (قتل زنان ترنس* و ترنس* فِم) و قتل‌های ناموسی سرانجام می‌یابد. با تکیه بر این هنجارهای فرهنگی، او نه تنها زندگی سمین پورمهر بلکه امنیت و جان زنان، افراد ترنس* و کوییر دیگری را که در شرایط آسیب‌پذیرتری قرار دارند، به خطر می‌اندازد و ممکن است موجب شود  مردانی که خود را مسئول حفظ "ناموس" خانواده می‌دانند و افکار زن‌ستیز، ترنس‌ستیز و کویرستیز دارند، علیه آنها دست به اقدامات خشونت‌آمیز بزنند.

بخش پنهان این ماجرا، آسیب‌پذیری کارگران جنسی است که در چنین گفتمان‌هایی خشونت و ستیز علیه آنها توجیه‌پذیر می‌شود . این موضوع، ابعاد ستم‌های گسترده‌تری را برجسته می‌کند که چگونه جوامع مرد/پدرسالار، از کارگران جنسی انسانیت‌زدایی می‌کنند و آنها را سزاوار خشونت و یا حتی مرگ می‌دانند. چنین ساختاری زنان و افرادی که کارگری جنسی می‌کنند را بی‌ارزش و خشونت علیه آنها را موضوعی بی‌اهمیت جلوه می‌دهد.  پلتفرم‌های اجتماعی در برابر ترویج نفرت‌پراکنی مسئولیت دارند، زیرا آنها  بستری در ابعاد جهانی برای انتشار این ایدئولوژی‌های خطرناک را فراهم می‌آورند، که ممکن است به رفتارهای خشونت‌آمیز در دنیای واقعی منجر شود.

در پاسخ به این مساله، اعضای جنبش «می‌تو» (Me Too) ایران از خواهران و هم‌نیاهای خود در آمریکا درخواست می‌کنند که برای پیگرد قانونی در مورد  ایسان اسلامی  اقدام کنند. همچنین آنها نیز از شرکت متا بخواهند که حساب کاربری این اینفلوئنسر با ده میلیون دنبال‌کننده را به دلیل نفرت پراکنی و تحریک به خشونت که می‌تواند جان بسیاری از زنان، افراد ترنس* و کوییر را به خطر بیندازد، مسدود کند. این موضوع  باید به عنوان هشداری جدی در نظر گرفته شود تا هنجارهای فرهنگی که خشونت جنسیتی را چه به صورت آنلاین و روش‌های متعددی در  اجتماع  تقویت می‌کنند، مورد بررسی و چالش قرار دهد .

نوکیں رویداد

  • اِمزا ءِ جاه

    اُستان دزنامانی لێکئو
    البرز ۶۵۵
    اردبیل ۸۸
    بوشهر ۱۳۹
    چارمهل و بَهتییاری ۶۰
    روبرکتی آزربئیجان ۲۵۹
    پارس ۵۹۵
    گیلان ۳۵۹
    گلستان ۱۲۶
    همدان ۱۳۱
    هرمزگان ۱۶۳
    ایلام ۳۲
    اِسپَهان ۴۹۸
    کرمان ۱۳۷
    کرمانشاه ۱۲۱
    هوزستان ۳۴۳
    کهگیلویا و بویراحمد ۴۲
    کردستان ۱۰۲
    لرستان ۸۲
    مرکزی ۹۶
    مزَنداران ۳۲۶
    شمالی هراسان ۴۱
    کَزوین ۶۶
    کُم ۷۷
    رِزوی هراسان ۴۹۷
    سمنان ۴۸
    سیستان و بلوچستان ۵۷
    جنوبی هراسان ۲۳
    تهران ۲٬۵۵۴
    مشرکی آزربئیجان ۱۲۳
    یزد ۸۷
    زنجان ۴۴
    ئے اَرزی ءَ تنیگہ ۱۰٬۱۲۶ دزنام مُچ کوتگ. ۹۴% دزنام چه ایران ءُ کم ءُ گیش ۶% ایران ءَ چہ در دیگ بیتگ انت۔. گیشیں سرپدی پہ ایران ءِ دزنام جنوکانی جاگہ ے واست ءَ اِدا ٹپّ اِت۔.
  • آھری دزنام

    1. مردانی که خود را مسئول حفظ "ناموس" می‌دانند، و هنجارهای فرهنگی که خشونت جنسیتی را تقویت می‌کنند، باید مؤاخذه و محکوم گردند.

    2. تلگرامہ راہا دزنام جنگ بوتگ
    3. تلگرامہ راہا دزنام جنگ بوتگ
    4. مردانی که خود را مسئول حفظ "ناموس" می‌دانند، و هنجارهای فرهنگی که خشونت جنسیتی را تقویت می‌کنند، باید مؤاخذه و محکوم گردند.

    5. من به عنوان یک پسر این رو امضا میکنم به دلایل خودم برای همین گزینه دیگر رو زدم که حالا عرض میکنم
      یک اینکه این اقا داره با نمایش گذاشتن امکاناتی که تو امریکا داره غیر مستقیم پز خونه و ماشین خوبش تو امریکا رو به رخ جوانای ایران که تو تحریم هستن میده دو اینکه جوری رفتار میکنه که مثلا با پسرا رفیقه ولی رفتارش فقط با سیاسته با این کارا میخواد مخ دخترا رو بزنه پسرا هم کاریش نداشته باشن من امثال ایسان اسلامی رو خوب میشناسم هم خر رو میخواد هم خرما خودشو هم ساده نشون میده همش کلک و بازی و سیاستش هست

  • می تو ایران ءَ ای اَرزی بندات کرتگ

ھمہ وڑیں اَرزی

اَرزی په اگبال ءُ هَک ءُ اِنساپ!

وتی توار ءَ چِست کنیت، اَرزی دیم بدئیت. هرچ شهری باشنده، هرچ موضوع ءِ سرا اَرزی دیم دات کنت.

یک اَرزی ءِ بندات بکن اِت