بلۏچی
امزا بکن اِت

دعوت هنرمندان و کنشگران علیه انگ‌سازی حول جامعه ال‌جی‌بی‌تی

711%
۷۱۱ دزنام
۶۰۰ سئوَب
کنشگران جامعه ال جی بی تی و هنرمندان اَرزی ءِ بندات کتگ

نیست اِنت بلۏچی

«ما» رها نخواهیم شد اگر از تکه‌های پیکر«ما» «دیگری» ساخته شود و در بند بماند.

جداسازی محوطه تئاتر شهر با ارجاع به جامعه ال جی بی تی (کوئیر) یعنی سیاست غلط به وسیله سلاح داغ ننگ

بیانیه جمعی از کنشگران حوزه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی (جامعه ال‌جی‌بی‌تی)، فعالان مدنی و هنرمندان در برابر نفرت‌پراکنی علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی به بهانه جداسازی محوطه تئاتر شهر

ما جمعی از فعالان حوزه ال‌جی‌بی‌تی (کوئیر)، فعالان مدنی و هنرمندان از طریق این بیانیه اعتراض خود را به نفرت‌پراکنی قطب الدین صادقی، مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر، علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی در رابطه با جداسازی فضای محوطه تئاتر شهر اعلام می‌کنیم.

قطب الدین صادقی در دفاع از جداسازی محوطه تئاتر شهر تهران، می گوید: «محیط پیرامون تئاتر شهر مکانی برای حضور اراذل و اوباش، خلاف‌کاران و دگرباش‌ها شده است که قداست فرهنگی این مجموعه را رعایت نمی‌کنند. باید حریم مجموعه تئاتر شهر مشخص شود، اتفاقات شرم‌آوری در اطراف این بنا رخ می‌دهد.» (هنرآنلاین، ۱۸ اسفند ۱۳۹۹)

رویکرد قطب الدین صادقی در این مورد ادامه سیاستی است که در عین جرم‌انگاری حیات همجنسگرایی، بیمار انگاشتن جامعه ال‌جی‌بی‌تی و پزشکینه کردن هویت ترنس همواره با سیاست حذف و به حاشیه راندن این گروه اجتماعی، این بخش از جامعه را دائما با داغ ننگ مواجه می‌کند. تابو و داغ‌ ننگ هایی که قرار است هر مساله و مشکلی را، از ویروس کرونا تا واکسن کرونا تا فضای ناامن شهری را به جامعه ال‌جی‌بی‌تی ربط دهد. داغ ننگی که گویا هرگاه قافیه تنگ شد، به کار می‌آید و با فریاد وانفسا در همدستی شوم با حکومت، جامعه ال‌جی‌بی‌تی را ، مسبب اصلی یا دست کم یکی از عوامل معضلات اجتماعی معرفی می‌کند.

تاسف‌بار اینست که طیفی از «هنرمندان» نیز با ارجاع به موهوماتی چون «بی بندوباری»، «ولنگاری»، «اراذل و اوباش» و «خلاف‌کاران» به جای پرداختن به مسئله اصلی، یعنی آنچه باعث فضای «ناامن» می‌شود، آنچه فقر تولید می‌کند و آنچه جامعه ال‌جی‌بی‌تی را به حاشیه می‌راند، از این به حاشیه کشیدن‌ها حمایت و دفاع می‌کنند و با سیاست «چشم بستن بر روی مسائل ریشه‌ای» از جداسازی‌ها، مقررات منع عبور و مرور، و یا به قول خودشان حصارکشی‌ حول بناها و فضاهایی که معلوم نیست اگر به درد شهروندان نخورد چرا مقدس است، دفاع کرده و حتی خود پیشنهاد می‌دهند که: «جدا کنید، دیوار بکشید، برخورد کنید، امن کنید، فضای ما را امن و فضای دیگری را ناامن کنید.»

این یعنی سیاست دیگری سازی، سیاست شبه فاشیستی که می‌گوید من مشکلی دارم و برای حل آن مشکل دنبال گناهکار می‌گردم. گناه‌کار چه کسی است؟ آنکه قدرت حاکم به او انگ اراذل و اوباش، خلاف‌کار و ناامن‌کننده فضای جامعه را زده است، گناه‌کار از نظر آنها جامعه کوئیر است که در سایه جرم‌انگاری حیات، حضور اجتماعی و حتی بیان جنسی جنسیتی‌اش محدود و محکوم شده است. پتک را بر سر این بخش از جامعه کوبیدن و تقاضای طرد او «امن‌ترین سیاست ممکن» در فضای تبعیض و نابرابری است.

صدا می‌کنیم، از فقر و سو مصرف مواد مخدر در اطراف تئاتر شهر نالانید؟ چرا ساقی‌های کلان را نمی‌بینید؟ از دزدی نالانید، چرا سراغ اختلاس کنندگان اصلی و فاسدان دولتی نمی‌روید؟ از فضای ناامن و تجاوز و خشونت جنسی نالانید؟ چرا به خشونت جنسی، اجتماعی و سیاسی‌ای که زنان، کودکان و جامعه ال جی بی تی (همجنسگرایان، دوجنسگرایان و افراد ترنس) دائما در معرض آن هستند و از آن رنج می برند، بی تفاوتید؟ چطور می‌توانید حذف اجتماعی سیاسی جامعه ال‌جی‌بی‌تی و همینطور دیگر فرودستان اجتماعی اقتصادی را نادیده بگیرید و دائم برای تصاحب و امن کردن فضاهای شهری برای خود به دیوارها چنگ بیندازید؟

ما ضمن اعتراض به این رویکرد ضد انسانی و البته نه تازه، ضمن پاسخگو کردن این افراد یادآور می‌شویم که تاریخ نشان داده‌ است که به حاشیه رانده شدگانی چون جامعه ال‌جی‌بی‌تی و فرودستان اجتماعی و اقتصادی این سیاست‌ها، همدستی‌ها و سکوت‌ها را از یاد نخواهند برد. مطالبه ما، جمعی از کنشگران جامعه ال‌جی‌بی‌تی (کوئیر)، فعالان مدنی و هنرمندان از کنشگران مدنی، هنرمندان و فعالان سیاسی و رسانه‌ای اینست که: «بیش از این در برابر این انگ و ننگ‌سازی اجتماعی حول جامعه ال‌جی‌بی‌تی (کوئیر) و دیگر گروه های تحت تبعیض و سرکوب سکوت نکنند»

«ما» رها نخواهیم شد اگر از تکه‌های پیکر»ما» «دیگری» ساخته شود و در بند بماند.

امضا کنندگان:

شادی امین (کنشگر حقوق ال‌جی‌بی‌تی، مدیر شش‌رنگ، (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایراني))

مینا خانی( رقصنده، فمینیست و تحلیلگر اجتماعی؛ تهیه کننده در شش‌رنگ)

یاسمین فهبد( پژوهشگر و آرتیویست)

علیرضا شجاعیان (نقاش و کنشگر حوزه کوییر)

ملیکا زر (کنشگر حوزه ال‌جی‌بی‌تی، مدیر رسانه و روابط عمومی شش‌رنگ)

بابک رادمهر (بازیگر، کارگردان تئاتر و سینما)

پریچهر بیژنی (دانشجوی طراحی گرافیک)

رضا سلیمانی (پزشک متخصص تشخیص و درمان)

هنگامه هویدا (نویسنده و جامعه شناس)

ساینا شایان

ماندانا قاسم زاده

یاشار صادق‌نژاد

بهزاد

ناصر تیمورپور (هنرمند)

صفحه‌ی اینترنتی «برخی از هنرمندان»

نوید حمزوی (نویسنده)

سارا امینی (بازیگر، خواننده و مدرس تئاتر)

منیر تاگ

کیمیا سیاح

بریران

آریا یکتا (کنشگر حقوق ال.جی.بی.تی.+)

ابتینا

آریا شاکری

شیرین یکتا (کنشگر حقوق افراد ترنس)

نازآفرین کاظمی (نویسنده،بازیگر)

یاسمین سالکی (نوازنده و خواننده)

نیلوفر هومن (فمینیست و پژوهشگر)

آسوده ایمر (عکاس و مستند ساز)

هانا تاران (نویسنده و مدل)

مهسا ممیزی (طراح گرافیک، یا گرافیست)

الیزما (عکاس و بازیگر تئاتر)

کاوه کرمانشاهی (فعال کوییر فمینیست و سخنگوی مرکز حقوق بشر کردستان – ایران)

مونا شریفی (بازیگر)

آمانج آزرمی (موزیسین)

روزبه مصلح ( موزیسین)

شهرام موصلچی (روزنامه نگار)

غزل رسولی (مجری و برنامه ساز )

نگین شیرآقایی (فعال مدنی/ سیاسی)

سمانه سوادی (کنشگر برابری جنسیتی)

مهدی موسوی (شاعر و نویسنده)

ساناز قاضی‌زاده (روزنامه‌نگار)

آذین ساداتی – اشموتزر (مجسمه ساز و اقتصاد‌دان هنر)

ماه‌منیر ندیم (خواننده ، فعال حقوق بشر)

فاطمه اختصاری (شاعر و نویسنده)

کاوه آهنگری (فعال سیاسی)

نوید محبی (کنشگر دموکراسی خواه)

امید ایروانی پور (کنشگر حقوق اقلیت های جنسی)

پریسا موسوی

شبنم شجری زاده (مدافع حقوق بشر)

بهار حقیقت

رضا صیادی فر

کیمیا بانی (موزیسن و نمایشنامه‌نویس)

ریحانه طراوتی (عکاس)

ارسلان افشار

عاطفه آرانی (عکاس و هنرمند محیطی)

شقایق نوروزی ( بازیگر و فعال حقوق زنان)

ملیکا امینا (هنرمند)

شایا گلدوست (زن ترنس، کنشگر مسائل جنسی و جنسیتی)

مهرنوش احمدی (کنشگر حوزه ی ال جی بی تی، مشاور روانشناس)

تارا گرامی (بازیگر و نویسنده)

درناز سرداری (کوییر فمینیست)

مهناز محمدی(نویسنده، کارگردان و فعال زنان)

طوبا پورزرد (فعال حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی و ناشنوا)

علی لطیفی (مرد همجنسگرا)

بازیار (بازیگر و خواننده)

فاطمه شایسته (پژوهشگر حوزه رسانه، جنس و جنسیت)

نسیم مقرب (صحرا)، (دانش‌آموخته تاریخ و فعال حقوق زنان)

هما اسکندری (طراح و کارتونیست)

حسین فاطمی (عکاس)

فهیمه حکمت اندیش (عکاس و نویسنده)

آزیتا دوستی (پژوهشگر حوزه جنسیت)

نازی مهران (مددکار اجتماعی)

بیتا جوراب دوز (مجری، برنامه ساز و فعال سیاسی)

امیر فرشاد ابراهیمی (روزنامه نگار)

مهرداد سید عسگری (کنشگر سیاسی)

مهرداد سید عسگری (کنشگر سیاسی)

سارنگ آریا (فیلمساز)

نیما پُستانچی (برنامه، فعال فرهنگی)

شادی صدر (حقوق‌دان)

سیمین کرامتی (هنرمند چندرسانه‌ای)

شاپرک شجری زاده (فعال حقوق زنان)

وانشا رودبارکی (نقاش)

نوکیں رویداد

  • اِمزا ءِ جاه

    اُستان دزنامانی لێکئو
    البرز ۱۵
    اردبیل ۰
    بوشهر ۳
    چارمهل و بَهتییاری ۳
    روبرکتی آزربئیجان ۹
    پارس ۲۳
    گیلان ۱۱
    گلستان ۳
    همدان ۳
    هرمزگان ۳
    ایلام ۰
    اِسپَهان ۱۹
    کرمان ۳
    کرمانشاه ۳
    هوزستان ۱۱
    کهگیلویا و بویراحمد ۳
    کردستان ۰
    لرستان ۴
    مرکزی ۶
    مزَنداران ۵
    شمالی هراسان ۱
    کَزوین ۱
    کُم ۹
    رِزوی هراسان ۱۵
    سمنان ۲
    سیستان و بلوچستان ۲
    جنوبی هراسان ۰
    تهران ۱۰۰
    مشرکی آزربئیجان ۴
    یزد ۱
    زنجان ۳
    ئے اَرزی ءَ تنیگہ ۷۱۱ دزنام مُچ کوتگ. ۷۱% دزنام چه ایران ءُ کم ءُ گیش ۲۹% ایران ءَ چہ در دیگ بیتگ انت۔. گیشیں سرپدی پہ ایران ءِ دزنام جنوکانی جاگہ ے واست ءَ اِدا ٹپّ اِت۔.
  • آھری دزنام

    1. امضا با تلگرام 

    2. امضا با تلگرام 

    3. امضا با تلگرام 

  • کنشگران جامعه ال جی بی تی و هنرمندان ءَ ای اَرزی بندات کرتگ

ھمہ وڑیں اَرزی

اَرزی په اگبال ءُ هَک ءُ اِنساپ!

وتی توار ءَ چِست کنیت، اَرزی دیم بدئیت. هرچ شهری باشنده، هرچ موضوع ءِ سرا اَرزی دیم دات کنت.

یک اَرزی ءِ بندات بکن اِت