امضا کنید

زنان حق دارند آواز بخوانند و تک‌‌خوانی کنند

563%
۵۶۳ امضا
۲۵۰ هدف
نسیم روشنایی این دادخواست را تنظیم کرد.

 جایگاه فرودست زنان در جمهوری اسلامی را می‌توان در حق خوانندگی‌ زنان دید: همخوانی، پس‌زمینه بودن. سیاهی‌لشگری. صدای زنان تا جایی اجازه دارد اوج بگیرد که صدای مرد بر آن چیره شود. با اینکه در هیچ آیه‌ای از قرآن نیامده که آواز زنان حرام است اما بیش از ۴۰ سال حاکمیت جمهوری اسلامی، تک‌خوانی زنان ممنوع بوده و زنان بیشتر اوقات در نقش همخوان مجاز به خواندن بودند. بارها اجرای زنان را ممنوع کرده و برخی را ممنوع الکار کرده یا به زندان انداخته‌اند.

ممنوعیت آواز زنان به زندگی اقتصادی و امنیت مالی بسیاری از زنان خواننده آسیب زده و تبعیض‌های اقتصادی مضاعفی را به زنان تحمیل کرده‌است. اگر چه خوانندگی منبع درآمد بسیاری از هنرمندان است اما وضعیت زنان خواننده در ایران متفاوت است. بسیاری از زنان خواننده هرگز از این راه نمی‌توانند امرار معاش کنند. درآمد خوانندگی برای زنان بسیار پایین است و اصلا با مردان مقایسه‌پذیر نیست.

ممنوعیت آواز و تک‌خوانی افزون بر آسیبی که به زندگی اقتصادی و استقلال زنان وارد می‌کند، آنها را تحقیر می‌کند و به‌نوعی به هویت و توانایی زنان خواننده توهین می‌کند. از آنها به عنوان سیاهی‌لشگر استفاده می‌شود اما به آنها اجازه داده نمی‌شود تک‌‌‌خوانی کنند و استعدادهایشان را آزادانه بروز دهند. خوانندگان زن در ایران به ویژه پس از دوران مشروطیت تا همین چهل سال پیش از آزادی کامل برخوردار بودند و هنرمندان برجسته‌ی صحنه موسیقی از قمرالملوک وزیری وملوک ضرابی تا دلکش و پری زنگنه، در نزد عوام و خواص از افتخارات و سرمایه‌های فرهنگ ملی به شمار می‌آمدند.

ممنوعیت آواز زنان چه تفسیری بنیادگرایانه از آیات قرآن و آموزه‌های اسلام باشد، چه جنبه سیاسی داشته باشد نتیجه برای زنان ایرانی یکی است، تبعیض، سرکوب و خوار شمردن نیمی از مردم ایران. حسن روحانی، رییس جمهوری که ادعا می‌کند اسلام دین مردسالاری نیست، مسئول است به زنان پاسخ دهد که چه علت‌هایی جز مردسالاری و ارتجاع اسلامی بیش از ۴۰ سال زنان ایرانی را از حق آوازخوانی و تکخوانی آزاد محروم کرده‌اند؟

ما زنان و مردان ایرانی از سیاستمداران در ایران می‌خواهیم که پیش‌داوری‌های ارتجاعی درباره زنان را کنار بگذارند و به زنان حق آواز خواندن را بازگردانند، حق برابری که هر زنی در جهان باید از آن برخوردار باشد.

رویدادهای اخیر

  • از این استان‌ها امضا جمع شد

    استان تعداد امضاها
    استان البرز ۲
    استان اردبیل ۰
    استان بوشهر ۰
    استان چهارمحال و بختیاری ۰
    آذربایجان شرقی ۰
    استان فارس ۳
    استان گیلان ۳
    استان گلستان ۰
    استان همدان ۱
    استان هرمزگان ۰
    استان ایلام ۱
    استان اصفهان ۵
    استان کرمان ۱
    استان کرمانشاه ۲
    استان خوزستان ۰
    استان کهگیلویه و بویراحمد ۰
    استان کردستان ۱
    استان لرستان ۲
    استان مرکزی ۱
    استان مازندران ۱
    استان خراسان شمالی ۰
    استان قزوین ۰
    استان قم ۱
    استان خراسان رضوی ۳
    استان سمنان ۰
    استان سیستان و بلوچستان ۱
    استان خراسان جنوبی ۰
    استان تهران ۱۹
    استان آذربایجان غربی ۱
    استان یزد ۱
    استان زنجان ۰
    این دادخواست تا کنون ۵۶۳ امضا جمع کرده است. ۷۴% از ایران آمده؛ و حدود ۲۶% امضا از خارج از ایران رسیده است. برای شناخت بیشتر از ترکیب آمار امضاها در نقشه ایران اینجا کلیک کنید.
  • تازه‌ترین امضاها

    1. امضا با تلگرام 

  • نسیم روشنایی این دادخواست را تنظیم کرد

دادخواست برای حق و تحقق عدالت

دادخواست صدای شهروندان است. هر شهروند می‌تواند در مورد هر موضوعی دادخواست تنظیم کند.

یک دادخواست بنویسید